Asunto:[ajedrezlapalma] Sobre Hiarcs 10 y Rybka
Fecha:Sabado, 31 de Diciembre, 2005  15:53:14 (-0000)
Autor:Angel Jiménez <aarteaga @...............com>

ESTIMADOS LISTEROS:

Sigo haciendo probaturas día y noche con Rybka y el pequeño “pececillo” me sigue impresionando mucho, muchísimo … .

Todos los años, hasta aquí, uno de los programas que siempre he esperado con gran atención, ha sido Hiarcs. Ahora ha salido la versión 10 y por fin la he podido enfrentar a ajedrez serio a Rybka: 40 jug en 2h y 30 minutos . Y miren por donde:

Rybka (con negras) entrega un peón en h6. La dama de Hiarcs 10 se lo come, pero queda en fuera de juego. Luego el secreto está en que sin apenas mucho esfuerzo, comprende que puede recuperar el peón tomando el de la columna “a” de las blancas, pasando el propio y con la fuerza de su alfil en la diagonal del fianchetto a1-h8, y su propia dama, logra coronarlo fácilmente.

Se puede decir pues, que RYBKA ES EL PRIMER PROGRAMA DEL MUNDO QUE SABE JUGAR INTUITIVAMENTE y que no cae en el temido efecto horizonte, el mismo que hizo caer en esta partida a Hiarcs 10 cuando capturó en h6, sin preveer que su propio peón que bloqueaba al peón “a” negro de Rybka era mucho más importante, CUANDO se convirtió en peón pasado.

Increíble pero cierto !!!!!!. LA PARTIDA NO MERECE COMENTARIOS. VEAN ESA IDEA E IMPRESIÓNENSE. Por fin, se ha encontrado un método de programación en donde se empieza a superar el “trauma” de los antiguos (1.990), así como actuales (2.005) programas de ajedrez, EL EFECTO HORIZONTE … .

Seguídamente dos mensajes puestos en el foro de informática ajedrecística (computer chess) que hablan sobre el tema.

Un saludo a todos y feliz año nuevo 2.006 (SEGURO QUE TODOS CON RYBKA !!).

== 1 of 1 ==

Date: Fri, Dec 30 2005 8:08 am

From: Major Cat

Siegfried Ver Eecke wrote:

> Hello everybody,

> I want to tell you about my first experiences with Hiarcs 10.

> After using Junior 9 for one year I bought Hiarcs 10 a few days ago

> and ... what a difference !

> I am not a strong player at all but I never got a good feeling about

> Junior. And after playing one year with the program, I can not say my

> chess has been improved. Junior plays very tactical and quite

> agressive and even in friend mode it overclasses me always with

> tactical tricks from which a player learns nothing.

Depends how deep these tactics are. If they are rather shallow, you may need to pay more attention to the possibilities on the board! 9>)

> If I win a game in friend mode, it was simple because Junior gave away

> so much material that a win was easy for me. The program seems to have

> no feeling for the positional aspect of the game...

Is this the case with other play modes or just the "friend" mode?

> Junior feels like

> an engine who's play stands very far from the human player and the

> program has no feeling or understanding for human - positional ideas

> in chess. At least this is my impression.

This is very interesting. Are there any hobbyists out there

who are familiar with Junior-9's play style and would care to comment?

> [...]

> start to have a much better understanding about my own play than one

> year with Junior. I don't know how Hiarcs does it but his engine is

> really "intelligent" in the way it understand my ideas and gives a

> corresponding reaction. And important: It gives you the space to

> develop your own idea's on the chessboard.

> I am sure with Hiarcs, my play will definitely improve and I will have

> a much better understanding of the game.

> I dont know about Fritz or Shredder but in every way, comming from

> Junior 9, Hiarcs 10 is definitely a big improvement !

Splendid.  Are there any hobbyists out there who are familiar with Hiarcs-10's play style and would care to comment? By the way, how does one handicap Hiarcs-10?

> Thanks for reading this,

> regards

> siegfried

== 1 of 1 ==

Date: Sat, Dec 31 2005 8:14 am

From: Manuel Möller

"Siegfried Ver Eecke" <svereecke@excite.com> schrieb im Newsbeitrag

> [...]

> Junior 9,

> Hiarcs 10 is definitely a big improvement !

Hi Siegfried,

Hiarcs 10 is good   -   but Rybka ist much better.

(And Rybka is still full of bugs,

without endgame knowledge,

without access to endgame table bases).

In a match, 50 games, 40 moves in 40 min,

Rybka blow Hiarcs 10 away with 68 %

(won 34 out of the 50 games).

For details:

http://www.utzingerk.com/rybka10beta_test.htm

Rybka is still the strongest chess playing program of the world

(one can purchase).

Manuel

[Adjunto no mostrado: efecto horizonte.cbv (application/octet-stream) ]